Tuesday, August 21, 2012

Loodusklassi looduslaager rännak Saaremaal 2.päev

Tere jälle! Olles eile õhtul öises Kõljala puhkekülas sääskede toiduna Kaali kraatri teemalist filmi ja tähti vaadanud ning seedinud unes, et sealset suurt auku kasutasid muistsed inimesed arvatavasti ka ohverdamispaigana jumalatele, et selle meteoriidi langemist dateeritakse nii maapinna kihtides leiduvate radioaktiivse süsiniku meetodil kui ka õietolmu järgi, sest meteoriidi kukkumine Kaalile põhjustas suuri muutusi kohalikus looduses.
Hommikul kell 6:45 otsustas Rasmus minna pesema dušši alla, olgugi, et siinne dušširuum on väiksem kui kodune. Homme lubas kell kuus uuesti minna.
 Kaali koolis pakkus tore sööklatädi maitsvat hommikusööki ning siis suunduti Koressaare muuseumi töötaja Sirje Azaroviga Liiva-Putla  männikusse seenele. Sirje Azarov rääkis samblike ja sammalde vahelistest erinevustest, Saaremaa looduse orhideederohkusest ja liivasel pinnal kasvavatest taimedest. Seeneotsinguil leidsid kõik palju kukeseeni, pilvikuid, puravikke, riisikaid, kitsemampleid, vöödikuid ja nägime haruldast roosat kärbseseent teiste seas ning õppisime eristama mürgiseid söödavatest. Ühe orhidee nime teame me kindlasti "tumepunane neiuvaip"-loodan, et läks õigesti.
Peale hõrgutavat ja kosutavat kapsahautist ja magustoitu Kaali koolis lõunaks suundusime pikale bussisõidule Põhja-Saaremaale Panga pangale. Sealsel pangal nägime siluriaegseid kivikihte ning seda kõike ilmestas räsitud ja liigivaene, omal moel hurmav loodus. See oli üsna võrreldamatu kauniste Odalätsi allikatega, kus me järgmisena peatusime, et pulbitsevat liiva näha.
Edasi suundusime Vilsandi rahvusparki, Loona mõisa, RMK teabepunkti, kus kohtusime Kadri Kullaperega, kes tutvustas meile Saaremaa ajalugu läbi geoloogi vaatevinkli. Õppisime, et Saaremaal leidub käsijalgsete, korallide, meriliiliate, tigude ning veel paljude teiste eelajalooliste olendite ja tegelaste fossiile. Huvitava faktina saime teada, et seadusega on keelatud fossiilidega kauplemine, kuna nad on taastumatud. Koos Kadiga sõitsime läbi maalilise looduse Undva pangale, kus meile anti ülesandeks leida rannast erinevate motiividega kivimeid. Kertu ja Mariliis leidsid Undva panga juures asuvast rannast erilise fossiili, koralli, mida Kadri Kullapere soovis RMK kivimaja muuseumi kollektsiooni eksponaadiks.
Undva panga juurest sõitsime mööda mereäärset postiteed Kihelkonnani kus lõppes meie õppekäik. Planeeritud ole veel külastada Kaugatoma panka, Sõrve sääre tippu aga kahjuks me sinna ei jõudnud, sest õppeprogramm võttis oodatust kauem. Seejärel suundusime Kuressaarde, kus tegime pisikese peatuse; homme on plaanis pikem ekskursioon Kuressaare Muuseumisse. Peale pikka ja  veidike väsitavat päeva suundusime tagasi oma armsatesse kämpingutesse Kõljalas. Tegime Tessile hommikul korjatud Islandi käokõrvast mis on tuntud ka kui Islandi samblik, köhavastast teed, mille Tessi vapralt ära jõi. Aga tema näost oli näha, et see tee ei hiilanud oma maitseomaduste poolest. Õhtu lõpetasime kukeseente puhastamise ja nendest kastme valmistamisega, grillvorstide ja kitarrimuusika saatel. Kahjuks oli pilves ja tähti enam vaadata ei saanud.